Ny bog med gode råd til succesfuldt samarbejde med amerikanere
Ny bog giver svar på, hvordan man som dansker opnår de bedste resultater, når man skal samarbejde med amerikanere eller gøre forretning med dem. Det handler blandt andet om at erkende, at vores direkte måde at kommunikere på kan opfattes forkert – og at det flade danske hierarki ofte ikke giver mening hos konkurrenceprægede amerikanere.
Hvordan man arbejder bedre sammen med amerikanske kolleger?
Mange danskere – også inden for life science – arbejder i firmaer, som er amerikansk-ejede, har datterselskaber i USA eller har amerikanske kunder. Kulturforskelle kan lægge hindringer i vejen for at få det bedste ud af samarbejdet, fortæller Kay Xander Mellish, som har for nylig udgav bogen ’Working with Americans: Tips for Danes’.
”Jeg bliver ofte spurgt om, hvordan man arbejder bedre sammen med amerikanske kolleger, og det er som regel de klogeste i en organisation, som stiller det spørgsmål. Andre synes at antage, at fordi de taler glimrende engelsk og har set hvert eneste episode af deres yndlings amerikanske tv-serie, så har de styr på amerikansk kultur og måden at gøre forretning på derovre. Sådan er det bare ikke nødvendigvis,” fastslår Kay Xander Mellish.
Hun har boet i Danmark i over 10 år og har skrevet flere bøger om, hvordan man som udlænding skal gebærde sig i Danmark, arbejdsmæssigt og socialt – et emne, hun også holder foredrag om og hjælper virksomheder med. Nu har hun vendt kikkerten den anden vej og kommer med gode råd til danskere, som skal arbejde i USA eller har samarbejdsrelationer med amerikanere.
Samarbejde med amerikanere: Forventninger til en chef
Emnerne i bogen omfatter blandt andet, hvad man skal forvente sig af møder og forhandlinger med amerikanere, sproglige faldgruber, amerikanernes forventninger til en chef, og hvordan man small-talker.
”At gøre forretning i USA er spændende og udfordrende. Det er svært at finde et større og mere økonomisk attraktivt marked – og et marked med mere diversitet. Men når det handler om forretningskultur, antager for mange danskere, at USA er som Danmark – bare større. Det kan være den første af mange dyre fejltagelser.”
Kay Xander Mellish understreger, at Danmark og USA har mere til fælles, end de har forskelle, men at de to lande naturligvis er formet af deres forskellige geografi og historie. Danmark har tradition for social velfærd, som er vokset ud af århundreder, hvor landmænd og fiskere har forsøgt at hjælpe hinanden med at overleve i det hårde nordiske klima.
Den amerikanske selvtillid og ’can-do’ ånd er derimod et resultat af generationer af immigranter, som har haft modet til at forlade deres hjemlande og prøve noget nyt.
”De fleste danskere er blevet eksponeret til amerikansk kultur siden barndommen, og nogle føler, at de instinktivt kender den så godt som deres egen. Men for dem, som ikke bor i USA, er det faktisk svært helt at erkende, hvor diverst, kaotisk og simpelthen stort et sted USA er.”
Forstå diversiteten i USA
Kay Xander Mellish uddyber:
”Ikke at forstå, hvor forskellig USA er fra stat til stat, er én af de største fejl, danskere begår, når de bevæger sig ind på det amerikanske marked. Der er ingen garanti for, at et produkt, som er et hit i Utah, er det i Kentucky.”
Hun mener også, at danskere har en tendens til at fokusere på områder, som de ken- der fra deres ferier eller medierne, steder som LA, Manhattan og Miami. Men meget af væksten og befolkningen findes i byer, som er mindre kendte i Danmark.
Danskere kan også blive overraskede over diversiteten i den amerikanske befolkning, som er resultatet af stor indvandring, specielt siden 1990’erne.
”Fordelen er en ungdommelig energi og en uendelig strøm af nye ideer og synspunkter. Ulempen er, at når alle har hvert deres eget lidt forskellige perspektiv, så mangler amerikanerne den automatiske forståelse og tillid til hinanden, som danskere tager for givet. Derfor er smil og small talk så vigtigt. Amerikanere med vidt forskellig baggrund har brug for at vise, at de er på bølgelængde – i alt fald indtil de har fået ordnet det forretningsmæssige, de skal ordne.”
Netop den megen small talk i USA er ifølge Kay Xander Mellish et klagepunkt, hun ofte hører fra danskere når de samarbejde med amerikanere.
Stille danskere – larmende amerikanere
Kay Xander Mellish forklarer, at der er stor forskel på danskeres og amerikaneres måde at opføre sig på i en arbejdsmæssig situation ”Danmark er et fladt land, og jeg siger ofte til nytilkomne udlændinge, at når du lever og arbejder i Danmark, så skal dine følelser og tone også være flade.
Ingen store armbevægelser, dramatiske udmeldinger om rigtigt og forkert. Ikke miste besindelsen og hæve din stemme. For danskere er det at være rolig og i kontrol et tegn på at være en moden voksen. Men for følelsesmæssige ekshibitionister som amerikanerne kan den stille fremtoning få dig til at fremstå uentusiastisk, uinteresseret og endda antyde, at du keder dig.”
Entusiasme, høj energi og positivitet er noget af det, som amerikanere har brug for, hvis de skal klare sig i ofte nådesløst konkurrencepræget miljø, siger Kay Xander Mellish.
“Det er bare en af de kulturelle forskelligheder, du er nødt til at overgive dig til, hvis du vil have succes i USA – lige som du er nødt til at affinde dig med de snørklede hierarkier i Asien. For at klare sig godt i USA, er du nødt til i det mindste at lade som om, at du er lige så energisk og ivrig, som de amerikanere, du arbejder med.”
Overvej din ledelsestil når du samarbejder med amerikanere
Danskere bør også overveje, hvordan de kommunikerer. Vi foretrækker at tale direkte, uden filter og enkelt. Åbenhed og ærlighed er således den bedste måde at få gjort ting på.
”Det vil de amerikanere, som modtager kommunikationen ikke nødvendigvis være så sikre på. Man kan kommunikere på denne direkte måde i en monokultur som den danske. Men i et multikulturelt samfund som det amerikanske er man nødt til at pakke det mere ind.”
Kay Xander Mellish råder danskere, som skal være chefer i USA, til nøje at overveje deres ledelsesstil. Hendes erfaring er, at mange danske chefer, som kommer til USA, glæder sig til at lære amerikanerne om det flade danske hierarki.
”De er stolte af, at de tilstræber lighed og er sikre på, at det vil være et hit i et land, hvor der i uafhængighedserklæringen står ”all men are created equal.” Men det er ikke et hit, fordi amerikanere egentlig ikke ønsker at være lige.”
“De ønsker at konkurrere, og, hvis det er muligt, at vinde. Men det kan være svært at sætte sig ind i amerikansk konkurrencementalitet, når man er vokset op i et velfærdssamfund med stor sikkerhed,” erkender hun.
Dansk chefer kan virke passiv og uden retning
Det viser sig også ved den vægt, som amerikanere typisk lægger på imponerende jobtitler. De er et tegn på succes og indikerer, at det hårde arbejde har givet pote.
”Den naive nyligt ankomne danske chef, som annoncerer, at fra nu af er alle lige, og titler ubetydelige, river et stykke af den amerikanske stræbers sjæl ud,” lyder advarslen fra Kay Xander Mellish, som også advarer om, at en standard konsensussøgende dansk chef for amerikanere kan virke passiv og uden retning. Omvendt kan amerikanske chefer virke prangende, utroværdige og måske endda manipulerende på danskere, hvilket altså igen meget handler om forskellige måder at kommunikere på.
”Som en borger i begge lande vil jeg gerne hjælpe danskere og amerikanere med at arbejde sammen endnu mere succesfuldt. Derfor følger jeg selvfølgelig også op med ’Working With Danes: Tips for Americans,” slutter hun.
Overvej en kulturcoach
Det er hulens vigtigt at være opmærksom på alle disse kulturforskelle mellem Danmark og USA, hvis man vil have succes med sit international team. Hvis du føler, du har brug for mere viden om dansk og amerikansk forretningsetikette, skulle du måske overveje at hyre en kulturtræner. En god kulturtræner kan skræddersy en live eller virtuel præsentation til dit team og jeres planer for at lave forretning mellem Danmark og USA.
Læs mere om de er vigtige forskelle mellem amerikansk forretningskultur vs dansk forretningskultur.